nagrywanie ślubu Warszawa, nagrywanie aparatem czy kamerą, filmowanie dslr

DSLR vs kamera

Widok kamerzysty na ślubie i weselu, który zamiast kamery w rękach trzyma aparat, coraz mniej dziwi. Nasuwają się jednak pytania. Czy aparat nagrywa tak samo dobrze jak kamera? A może lepiej? I dlaczego nagrania DSLR (aparatami) stały się tak popularne. Jeśli zdecydujemy się wybrać nagranie  ślubu i wesela aparatem, to na co mamy zwrócić uwagę?

Zaręczyny, termin ślubu, wybór kościoła, sali, zespołu, fotografa i …  kamerzysty. Poznajemy oferty, przeglądamy portfolia, filmy ślubne na YouTube,  Vimeo. Jedne lepsze inne gorsze. Jedne wydają się jakby były kręcone kamerą, która pamięta ślub naszych rodziców inne z pomyłem, dość ciekawe, ale ciągle wyglądające jakby były amatorskie. Jeszcze inne takie jakby bardziej „filmowe”. Od czego to zależy? Od umiejętności operatora, pomysłu, ale też od sprzętu jakim dysponuje kamerzysta. Do pewnego czasu królowały kamery nagrywające w jakości SD tzw. palowskie. W tym momencie jeśli jakiś kamerzysta używa takiej kamery, to radzimy go omijać szerokim łukiem. Po SD był czas kamer HDV, czyli niepełnego HD. Takich kamer jest jeszcze trochę na profesjonalnym rynku. I wreszcie przyszedł czas na jakość HD. Przyszłość to 4k, ale o tym wkrótce na naszym blogu. Przejdźmy do sedna. Kamery używane do nagrywania wesel to zwykle handy cam-y. Mogą nagrywać w jakości SD, HDV, HD, 4k. Dla laika handy cam-y to nie tak duże kamery jak telewizyjne i nie tak małe jak te amatorskie. Jeśli chodzi o parametry to potrafią bardzo dużo, a przy tym są na tyle lekkie i poręczne, że operator może je sam obsługiwać przez parę godzin. Jakie więc mają minusy? Płaski obrazek. Duża głębia ostrości. Wszystko ostre:) i pierwszy i drugi plan. Czyli nie tak jak w kinowych filmach. Dlaczego? Ponieważ handy camy mają jeden uniwersalny objektyw i mały przetwornik. To wszystko przez cenę. A wiadomo, że mało którego kamerzystę stać na kupno kamery filmowej. Przełom nastąpił wraz z premierą pierwszego aparatu – lustrzanki z możliwością nagrywania. Canon ze swoim modelem 5d MARK II zawojował rynek weselny i nie tylko. Szybko okazało się, że nagrania z tego aparatu po prostu przewyższają swoją jakością nagrania z kamer handy cam. Dzieje się tak za sprawą dużego przetwornika zapewniającego płytką głębię ostrości oraz szerokiej gamy wymiennych obiektywów.

Na co zwrócić uwagę decydując się na nagranie ślubu i wesela aparatem?

1. Jakim aparatem będzie nagrywany nasz ślub i wesele?

Lustrzanki cyfrowe dzielą się na pełno i niepełnoklatkowe. Pełnoklatkowe są jaśniejsze,  pozwalają nagrać „szersze ujęcia” i nagrania są lepszej jakości. Tak jak wcześniej wspomniałem prym wiedzie canon 5d mark II i jego następca canon 5d mark III. Ale wśród oferujących nagrania aparatami możemy spotkać najczęściej też takie aparaty jak canon 6d (pełnoklatkowy), 7d, 70d,  60d. Jeżeli jednak ktoś oferuje nagranie jedynie Canonami 650d, 600d, 550d, to lepiej od razu zrezygnujmy z takiej oferty. Pomimo, że to lustrzanki cyfrowe, to są to aparaty amatorskie i w ciemnych pomieszczeniach (a zwykle takie są kościoły i sale weselne) nagrania w nich będą ciemne i mocno zaszumione.

2. Jakimi obiektywami dysponuje kamerzysta?

Najlepiej jeśli kamerzysta dysponuje pełną gamą obiektywów. A jakie obiektywy rozróżniamy? Stałoogniskowe i zmiennoogniskowe (czyli z możliwością przybliżania i oddalania).  Zmiennoogniskowe dzielimy na obiektywy standardowe, szerokokątne, teleobiektywy i tak zwane rybie oko (obiektyw tak szeroki, że zniekształca, wypacza obraz)  Oprócz tego ważne żeby obiektywy były bardzo jasne, przynajmniej ze światłem 2,4.  Taka pełna gama obiektywów, to jednak spory wydatek. Zwykle jeden dobry obiektyw, to koszt porównywalny z zakupem aparatu – lustrzanki średniej klasy.

3. Ilu kamerzystów będzie nagrywać wesele?

W przypadku nagrywania wesela kamerą, jeden kamerzysta bez problemu jest wstanie zebrać bardzo dobry materiał. W przypadku nagrywania aparatem, zalecane jest by nagrywało przynajmniej dwóch operatorów. Dlaczego? Aparat jest cięższy w obsłudze. Wszystkie parametry włącznie z ostrością trzeba ustawiać ręcznie. W kamerze część z funkcji jeśli chcemy można przełączyć w tryb automatyczny, a przyciski są rozmieszczone bardziej ergonomicznie. Drugą kwestią są wymienne obiektywy, które z jednej strony są ogromnym plusem, ale wśród dobrych, klasowych obiektywów nie ma obiektywów uniwersalnych: jasnych z dużą możliwością zoomowania. Jeśli ślub nagrywa dwóch kamerzystów, wówczas jeden może mieć obiektyw nagrywający szeroko inny wąsko. Jeden może np. nagrać w tym samym momencie całą młodą parę, która trzyma się za ręce, drugi tylko ich dłonie. Trzecim argumentem, dla którego warto mieć dwóch operatorów, to możliwość wykorzystania wówczas różnych systemów stabilizacji przez jednego z kamerzystów np. slidera, kranu, flycama (o tym niżej). Ala rozstawienie i przenoszenie tych (zwykle) dużych gabarytowo urządzeń wymaga czasu, którego nie miałby jeden operator.

4. Jak będzie nagrywany dźwięk?

Aparaty nie nagrywają dźwięku tak dobrze jak kamera. Ważne by kamerzysta dysponował zewnętrznym niezależnym rejestratorem, który może postawić w kościele np. przy głośniku, bądź jeśli jest taka możliwość wpiąć się w mikser dźwięku, czy to w kościele, czy na sali. Jeśli takie miksery tam są. Na pewno nawet jeśli rejestrator dźwięku będzie stał tylko przy głośniku to i tak dźwięk będzie czysty i równy.  Oprócz rejestratora najlepiej jeśli na aparacie zamontowany jest zewnętrzny mikrofon. Wówczas mamy nagrane dwa źródła dźwięku, co nie raz się przydaje w czasie montażu.

5. Czy kamerzyści będą używać dodatkowych urządzeń stabilizujących obraz?

Aparaty są dużo lżejsze niż kamery, dlatego wraz z ich wprowadzeniem rozwiną się rynek różnych systemów do stabilizacji obrazu. Kiedyś takie systemy również istniały, ale musiały być ze względu na wagę kamer, masywne i duże, przez co drogie i nie praktyczne przy nagraniach takich jak śluby. Obecnie najczęściej kamerzyści dysponują slajderem, czyli krótką jazdą kamerową, po której stabilnie przesuwa się aparat.  Często spotykamy też flycam, czyli urządzenie z przeciwwagą na dole, które stabilizuje drgania w czasie chodzenia z kamerą (nie zastąpiony w czasie nagrywania wyjścia i wejścia z kościoła lub pierwszego tańca) Kolejnym urządzeniem jest kran kamerowy, czyli wysięgnik pozwalający unieść aparat. Wszystkie te sprzęty sprawiają, że finalny film jest dużo bardziej atrakcyjny w czasie oglądania.

Plusy nagrania ślubu i wesela aparatem

  • nagranie ujęć często niemożliwych do nagrania kamerą
  • filmowe ujęcia – płytka głębia ostrości (rozmyte tło), uwypuklenie tego co ważne w nagraniu
  • pozwala na wykazanie większych umiejętności artystycznych
  • szeroka gama wymiennych obiektywów

Plusy nagrania ślubu i wesela kamerą

  • nagrać wesele może bez problemów jeden operator
  • nagrywanie kamerą jest łatwiejsze niż aparatem
  • nie ma niebezpieczeństwa, że obraz będzie czasami nieostry
  • usługa nagrania kamerą jest zwykle tańsza niż aparatem

 

Podsumowując

Nagrywanie aparatami staje się coraz bardziej popularne. Dzięki tej małej rewolucji, filmowa jakość obrazu stała się dostępna dla zwykłych śmiertelników.  Ale by oglądając naszą pamiątkę ze ślubu zarejestrowaną aparatami, nie rozczarować się, należy pamiętać o kilku rzeczach:

najlepiej by ślub nagrywało przynajmniej dwóch operatorów, by nagrywali aparatami pełnoklatkowymi lub niepełnoklatkowymi, ale z bardzo jasnymi obiektywami (przynajmniej światło 2,4), by mieli szeroką gamę obiektywów od szerokokątnych (rybie oko) po teleobiektywy, by dźwięk nagrywali przy użyciu zewnętrznego rejestratora dźwięku, a oprócz tego by mieli mikrofony zewnętrzne na aparatach i oczywiście by mieli doświadczenie w nagrywaniu z ręcznym ustawianiem ostrości. Jeśli kamerzysta spełni wszystkie powyższe oczekiwania, to nasz film na pewno będzie nowoczesny, przyjemny dla oka i niezapomniany.

 

Autor: Filmifotografia.pl (kopiowanie całego artykułu, bądź jego części bez zgody autora jest zabronione)